Det jag lärt mig om löpning blev en bok

Det jag lärt mig om löpning blev en bok

lopargladje-bokomslag

I boken Löparglädje har jag samlat kunskaper från ett helt liv med löpning.  Boken är indelad i fyra avdelningar. Avdelning 1: Från de första stegen som motionslöpare till att man vågar ta sig an utmaningen att springa ett maratonlopp. Avdelning 2: Här vänder jag mig till de som vill utveckla sin förmåga att springa fortare. Avdelning 3: Ultradistanslöpning. Avdelning 4: Allmänna råd.  Till exempel styrketräning, kost, psyke, äventyrslöpning, och en hel del annat. Här följer några påståenden från boken:

  • Löpning ska vara så rolig som möjligt. Ju roligare det är att springa, desto mera kommer du att springa.
  • Spring tillräckligt kort och tillräckligt långsamt så att du längtar till att få springa i morgon också. Vad som är tillräckligt varierar från person till person, från dag till dag.
  • Du måste inte springa intervaller.
  • Styrketräna det som är för svagt. Allt annat kan du låta bli att träna. Det är bättre att vila än att träna styrka som du inte behöver. Men tycker du att det är roligt att träna styrka ska du göra det.
  • Rörlighetsträning är en modegrej som kommit i spåren av att yoga blivit populärt och att en del människor skapar behov för att kunna agera experter och därmed ta betalt för sina tjänster. Stretcha det som är för stelt. Allt annat kan du låta bli.
  • Du måste inte dricka sportdryck i ett maratonlopp. Jag går så långt som att påstå att det är betydligt bättre med vatten, kaffe, cola och vanligt saltvatten.
  • När jag jämför olika kostråd som fungerat för löpare kommer jag fram till en minsta gemensamma nämnare: Minska på socker och vitt mjöl! I övrigt ska din kost berika livet och inte begränsa det. Kosten ska fungera fysiskt, psykiskt och socialt.

Om du vill skaffa boken

Löparglädje finns som pocket på Pocketshop, Akademibokhandeln och Adlibris näthandel.

Publicerad i Okategoriserade

Redigera